r7r8.jpg

¿Algú sap que des de l’estació de Sabadell Rambla dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) es pot viatjar fins a Granollers centre en tren, fer-ho en poc més de tres quarts d’hora, amb un únic transbordament, i sense haver d’arribar fins a Barcelona? Davant d’aquesta pregunta m’imagino la cara de sorpresa de molts lectors i lectores pel fet que la majoria segurament desconeixien aquesta possibilitat. I cas que la coneguessin en desconeixien –i valgui tanta redundància– els detalls de com i d’on fer el transbordament així com els horaris combinatoris de trens que regeixen. Sigui com sigui, el cert és que des que va posar-se en servei la línia ferroviària de rodalies operada per Renfe de l’R8 (Martorell – Granollers centre), l’itinerari proposat i la durada de viatge assenyalada són perfectament possibles. Només cal, sinó, que viatgem amb “ferrocates” des de la Rambla fins a l’estació de Volpalleres, ens desplacem després a peu fins l’estació de Sant Cugat del Vallès de l’R8 (Martorell – Granollers) –que és a uns 800 metres— i que agafem de nou un tren que en 25 minuts més ens deixarà al centre mateix de Granollers.

L’R8 és la més jove de les línies de rodalies operades per Renfe i també la més desconeguda de les existents. Va néixer el juny a l’aprofitar el traçat ferroviari preexistent pel qual, des de 1982, hi circulaven solament trens de mercaderies. Un traçat que havia estat concebut com el by pass de Barcelona i d’aquesta manera poder evitar que pel subsòl de la Ciutat Comtal hi circulessin combois de mercaderies. Es tracta d’una infraestructura que enllaça els nusos ferroviaris de Martorell i de Granollers centre, i que uneix d’una manera directa i entre sí les comarques del Baix Llobregat i les dels dos vallesos. Malgrat aquest avantatge evident i que es van construir algunes estacions al llarg del recorregut, el trànsit de trens de viatgers per aquesta via era fins fa poc una quimera. El retard d’anys en posar en servei l’R8 no ha evitat que la nova línia s’estrenés amb dèficits, que fonamentalment es deriven de no haver habilitat encara els punts que han de permetre la interconnexió d’aquesta línia amb la resta de rodalies amb les que es creua i que potenciarien enormement la infraestructura. Són l’R1 (Maçanet – Molins de Rei per Barcelona), l’R3 (L’Hospitalet de Llobregat – Vic – Puigcerdà) i l’R4 (Barcelona – Sabadell – Manresa), operades per Renfe, i l’S1 (Barcelona – Terrassa) i l’S2 (Barcelona – Sabadell) de FGC.

L’entitat Via Vallès, en ocasió de l’estrena de l’R8 advertia d’aquests dèficits i reclamava que es treballés amb urgència per treure el màxim profit de la nova línia. En aquest sentit urgia l’habilitació i/o construcció d’estacions d’interconnexió amb les altres línies de rodalies com a pas necessari per avançar cap a “una autèntica estructura de xarxa de transport ferroviari metropolità”. Més concretament encara, reclamava que s’habilités immediatament la interconnexió entre l’R8 i la R4 (Barcelona – Manresa per Sabadell i Terrassa) a Baricentro, obrint l’estació que ja existeix però que mai no ha estat acabada. Això a banda de lamentar que s’hagués perdut l’oportunitat de fer coincidir en un mateix punt les estacions de Volpalleres de FGC amb la de Sant Cugat del Vallès a l’R8 i evitar que com passa ara, ambdues instal•lacions estiguessin separades per gairebé un quilòmetre.

Comptat i debatut, el cas és que malgrat la seva proximitat a nosaltres, però sobretot per la manca d’informació i difusió suficient, la R8 continua essent una gran desconeguda, i en conseqüència una oportunitat massa desaprofitada. I això, en temps de dificultats és un luxe que no ens podem ni ens hauríem de permetre.

Publicat a Diari de Sabadell, el 3 de novembre de 2011