Un dels capitals més preuats que en l’àmbit cultural disposa la nostra ciutat rau en la música, pràcticament en qualsevol de les seves dimensions. Així doncs, bo ha de ser ressaltar-ho altra volta atès que és precisament en el bast àmbit de la música a Sabadell on es generen força oportunitats de les que sovint no en sabem de treure el profit que caldria potser –o segurament– per allò de que a “Sabadell cadascú va per ell”. Sigui com sigui, el cert és que poques són les ciutats de les dimensions de les nostra o fins i tot superior que disposin d’un un atractiu musical com el que aquí es dona i que pren dimensió a través de les temporades estables d’òpera, de concerts simfònics, de Música de Cambra i de Saló, de música els divendres a l’hivern i de festivals diversos a  l’estiu com el Fresc Festival, el Festival Internacional de Música, els concerts de l’Arteneu, l’Embassa’t o l’Observa. I tot gràcies a iniciatives que es fan realitat gràcies a la tasca ingent que despleguen des de l’Ajuntament i des d’institucions i entitats ciutadanes de tipologia ben diversa i de promotores privades; iniciatives que per suma són les que conformen una oferta musical de nivell amb capacitat suficient d’atreure públic tant de casa com foraster. En aquest succint panorama musical que acabo de descriure que d’alguna manera lideren les temporades estables de música a les que més amunt he fet referència, hi manquen de ben segur algunes realitats més no menys importants, tals com el món de la formació musical amb el Conservatori de Música al capdavant, el de la música coral, el de la programació que se’ns ofereix des de la Cava Urpí i de l’Estruch o dels intèrprets, compositors i directors nascuts i formats a la nostra ciutat.

Al marge d’aquest ric panorama, val la pena destacar que Sabadell també és seu, cada estiu, de dos projectes musicals força interessants que tenen a veure amb la formació interpretativa i orquestral de joves valors. Un dels projectes és el de la Jove Orquestra Simfònica del Vallès impulsat per l’Orquestra Simfònica homònima; un projecte que disposa d’un ressò mediàtic notable i que va culminar la seva activitat diumenge passat amb un concert al Teatre La Faràndula.

El segon dels projectes ha passat ben desapercebut per la majoria malgrat que darrera seu atresora una història de 23 anys dels quals, els quatre darrers, té la nostra ciutat com a punt d’encontre. M’estic referint al projecte Orquestra Simfònica Segle XXI que lidera el mestre i que any rere anys reuneix en un curs internacional que es desenvolupa en el Centre Cívic de Sant Oleguer, a músics veterans i joves arribats d’arreu i que durant una setmana de treball intens preparen un “repertori orquestral amb una visió pedagògica rigorosa que se centra en la comprensió de l’obra i del compositor”. Curs que en l’edició d’enguany ha comptat amb la col·laboració especial de Joel Bardolet que és considerat un dels millors violinistes de tot l’Estat, i que va culminar el darrer cap de setmana amb tres concerts: el primer a Santa Coloma de Queralt, el segon al Palau de la Música Catalana la tarda del diumenge i el tercer, la nit del dilluns passat, al sorprenent marc per raó de la bona acústica que l’espai té, al pati gran de l’Escola Pia; concerts en els que foren interpretades l’Obertura de la Flauta Màgica i el Concert per a violí i orquestra número 5, ambdós de W. A. Mozart, i la sempre bella i sorprenent 5na. Simfonia de Beethoven.

Passa massa sovint que deixats portar pel corrent, a voltes no ens adonem que pel camí hi ha iniciatives que mereixen ser valorades i celebrades com, en aquest cas, la dels organitzadors i gestors de l’Orquestra Simfònica Segle XXI.

Publicat a iSabadell, el 14 de juliol de 2022