Sortida de juny (nocturna i de tancament de temporada)

Sant Llorenç Savall. El Castelló

Anirem fins Sant Llorenç Savall i deixarem els vehicles al final del carrer Ripoll cantonada amb Montseny, on hi ha el pontet sobre el Torrent del Burc.

Recorregut

Travessarem, ara ja a peu, el torrent pel pontet i començarem la passejada per la pista que amb lleu pujada s’enfila a esquerra, en direcció a la Busqueta. Després de la cruïlla que ens portaria a La Busqueta, seguirem uns 200 metres fins trobar una altra cruïlla on prendrem la pista que surt a dreta i que puja suaument i que al cap d’uns 600 metres, passa pel costat d’una caseta des de la qual començarem a veure, esculpides en fusta, diferents estatuetes. I això fins que arribem al Coll Roig des del qual surten diverses pistes. Nosaltres seguirem la de més a la dreta, que baixa, i que seguirem uns 500 metres. Vindrà després una pujadeta d’uns 100 metres que ens portarà fins un nou trencall a dreta, que seguirem. Continuarem pujant fins arribar a una roca ubicada damunt d’un cingle que, en la pràctica, és una impressionant balconada amb vistes sobre la carena del Pagès, des del Montcau fins a La Castellassa, tot passant pel Òbits, la Cova del Drac, la Mola…

Val la pena quedar-s’hi una estoneta amb actitud contemplativa.

El retorn el farem desfent els 600 metres de la pujadeta que havíem fet per arribar a la cruïlla, per seguir després per la pista que s’obre a esquerra fins que arribarem a una nova cruïlla, on també aquí, prendrem la pista que surt a  esquerra. Caminarem uns 400 metres més i, a esquerra hi trobarem un  turonet amb terra roja i una creu: és la Creu Vermella. Un centenar de metres més endavant, la pista gira primer a esquerra i després a la dreta i repeteix en ziga-zaga, fins a trobar el Torrent del Mascarell, que creuarem. Continuarem per la pista uns 180 metres i arribarem a una corba pronunciada des de la qual veurem la depuradora per la que hi passarem a tocar, per entrar finalment en un tram asfaltat que ens portarà fins on hem deixat els cotxes.

Comptat i debatut haurem caminat poc més de 8 quilòmetres per uns indrets curiosos, que molts no sabíem ni que existien i que tenim tant a prop. Les pujadetes i baixadetes es fan prou bé.

La fotografia de família és obra de l’Àngel. Podeu veure la resta d’imatges i aportacions si cliqueu aquí mateix.

Sortida de maig

Cardona. Muntanya de Sal

Anirem fins a Cardona i continuarem per la carretera que condueix al Parc Cultural de la Muntanya de Sal, on aparquem els cotxes.

Recorregut

Ja a peu, travessarem per davant dels edificis del Parc, talment com si anéssim a buscar el bus que porta a les mines Nieves, i sortirem per aquesta sortida tot prenent la pista que puja cap a la dreta, No trigarem a trobar-nos amb una rotonda on giren els autobusos. Allà hi descobrirem un monòlit de ferro que indica “Mare de la Font”. Seguirem pel camí que puja lleugerament i que revolta cap a l’esquerra. Seguirem les fites fins que al cap d’uns 500 metres  arribarem a un mirador des del qual es veu com una mena de “cràter” produït per les excavacions de les mines que tenim a sota nostre. És interessant fer un tomb per la cornisa del cràter i observar el curiós paisatge que ens envolta. Retornarem després de nou en el camí pel qual anàvem que ara inicia una lleu baixada i s’endinsa en el bosc. Continuarem pel fressat i agradable camí que anàvem i disposarem d’unes bones vistes sobre la zona i la pista d’accés a la mina. També sobre el poble i l’impressionant castell.

A l’arribar a una fita que indica que ens trobem en el quilòmetre 10, el camí canvia a corriol i comença una pujada cap a dreta per anar passant pels diferents graons d’antigues vinyes i també per un parell de casetes de pedra seca. 800 metres més endavant, en una torre de conducció elèctrica amb transformador, neix un corriol (un GR) que baixa i que seguirem fins que ens portarà allà on hem deixat els cotxes.

Una curiosa caminada de poc més de 7 quilòmetres, per sobre de la mina, recorreguent paratges inesperats de bosc amb bones panoràmiques.

La foto de família és obra de l’Àngel. Poder veure l’àlbum d’imatges si  cliqueu aquí.

Sortida d’abril

Palafolls. Entorns i castell

Anirem fins a Palafolls que és un bonic poble del Maresme, força desconegut per la majoria. A l’arribar-hi, deixarem el cotxe en el pàrquing públic gratuït que hi ha al darrera del “Café de Palafolls”.

Recorregut

Des del pàrquing sortirem pel carrer Major que més endavant llavors canvia a Mestre Pau Claris. Abans que canviï de nou de nom, girarem i pujarem pel carrer Camí del Castell fins que arribarem a l’encreuament amb el carrer de Can Batlle. Des d’aquest punt arrenca una àmplia pista que seguirem i que ens portarà des dels 54 metres d’alçada sobre el nivell del mar, als 157 que és l’alçada a la qual es troba el castell des del qual es disposa d’una bona vista.

Per tornar al poble, disposem de diverses opcions: la via directa per la que hem pujat o, la que nosaltres farem, al seguir pel carrer asfaltat que és continuació de la pista i que baixa per una urbanització. El carrer es diu Camí del Castell. A l’arribar a la primera cantonada girarem a esquerra pel carrer Emilia Pardo Bazan que ens portarà fins el final de la urbanització i a una pista, ara de terra. Seguirem pel camí, que baixa lleugerament mentre pararem atenció als grans masos i camps amb els que ens anirem trobant. A l’arribar a Can Bigues, el camí revolta cap a la dreta, per anar a buscar una altra pista que baixa i que passa per Ca l’Oller. Tot seguit arribarem a l’Institut Font del Ferro, des d’on surt un camí/carrer que ens portarà fins el poble. De passada, abans de retornar al pàrquing, val la pena visitar el “Palauet”, un pavelló poliesportiu cobert obra d’Arata Isozaki, el mateix arquitecte que va dissenyar el barcelonó Palau Sant Jordi.

Al finalitzar la passejada, haurem fet uns 7 quilòmetres ben fàcils de recórrer.

Foto de família obra de l’Àngel. Podeu veure la resta de fotos clicant aquí mateix.

Sortida de març

Vilanova de Sau. Salt de la Minyona i Puig del Far

Anem fins a Folgueroles i just a l’entrada del poble, en la rotonda, girem cap a la dreta per anar en direcció al Parador de Sau. Un parell de quilòmetres més endavant (passat el quilòmetre 7), una vegada superat el pont sobre la riera de Folgueroles, prendrem la pista que surt a esquerra (quilòmetre 7,1) i seguirem els indicadors que en 4 quilòmetres de pujada ens deixaran en el mini aparcament del Salt de la Minyona. Aquí hi deixarem els cotxes.

Recorregut

Iniciarem la passejada visitant, primer, el llegendari cingle del “Salt de la Minyona”. Tornarem després a la pista per pujar fins el cim i pla dels Munts (860 mts.) on hi ha una casa i unes antenes. Seguirem per la banda dreta, pel camí marcat que passa per la vorera del cingle i que va baixant fins arribar a una àmplia pista que baixa amb força durant gairebé un quilòmetre i que discorre paral·lela als espectaculars cingles amb vistes sobre Vilanova de Sau, els cingles de Tavertet, el pantà de Sau (avui pràcticament buit) i algunes roques espectaculars, entre les quals en sobresurt el Cavall Bernat. La pista ara va planejant, al costat dels cingles amb bones vistes. De sobte, davant nostre apareix un puig que sobresurt: és el Puig del Far que presenta una espècie de pal i bandera en el seu cim i que és el punt al qual ens dirigim.

Quan arribem als indicadors de Casadevall (casa cap a la esquerra i Puig cap a la dreta), travessarem un tram ben planer despullat d’arbres. Trobarem més endavant un indicador que ens assenyala el camí a seguir, el qual discorre entre tancats amb filat. Seguirem després per un corriol que ens portarà fins la base del Puig i a una zona d’escalada i, més amunt, al cim del Puig del Far des del qual gaudirem d’una espectacular vista que abasta des dels cingles de Cabrera al Pirineu, passant pel Matagalls i el Montseny.

Per retornar, després de baixar fins la zona d’escalada, continuarem enganxats a la paret per un corriol que discorre per una zona ben curiosa de roques. Continuarem baixant fins que connectarem amb la pista per la que hem vingut fins que arribem de nou al Salt de la Minyona on hem deixat els cotxes.

Excursió d’uns 10 quilòmetres (anada i tornada), amb vistes espectaculars i des de una zona que no sol ser massa coneguda.

La fotografia de família ens l’ha fet una marxadora que passava per l’indret escollit per immortalitzar la sortida. Gràcies!

Si cliqueu aquí podreu veure l’àlbum d’imatges de la sortida que, com sempre, ha estat confegit a partir de les fotografies que ens han arribat otingudes pels caminaires.

Sortida de febrer

Santa Eulàlia de Riuprimer. Les Costes Males

Anirem cap a Osona per la C-17 i a la sortida 57- Vic Sud, sortirem per anar a buscar la BV-4316 que, una vegada passat el barri de Sentfores (La Gixa), ens portarà fins a Santa Eulàlia de Riuprimer. És fàcil aparcar al carrer Balmes o ben a prop, pel darrera, de l’església.

Recorregut

Una vegada deixem els vehicles, baixarem cap al carrer del Pont i seguirem cap a l’esplanada del camp de futbol per agafar el corriol que discorre paral·lel al torrent i que ens conduirà fins el Molí de Torroella. Continuarem per la pista fins una cruïlla, on girarem a dreta. Uns 300 metres més endavant arribarem al Mas Torrella que val la pena admirar. Tornarem a la pista i poc més d’un quilòmetre més endavant arribarem, en suau pujada, al Coll de Buri. A la nostra dreta queden els grisosos terrers (margues) característics d’Osona, pels que, ara, agafant un corriol que neix a esquerra ens hi portarà. No hi ha un sender marcat, però es fàcil i intuïtiu transitar pel diferents turonets, plans i xaragall d’aquest paratge anomenat les Costes Males. Gaudirem de l’entorn i anirem baixant fins a retornar a la zona boscosa on trobarem una pista ens portarà fins a Can Conill. Després de revoltar aquet mas, seguirem la pista i al cap d’uns 200 metres, a dreta, trobarem un camí que ens portarà fins a l’ermita, molt malmesa però bonica de Sant Martí de Sentfores. Donarem la volta i retornarem pel camí pel qual hem pujat per prendre, a mà esquerra, el corriol que baixa cap a la pista que seguirem i que ens portarà al Mas de l’Om, des d’on tindrem una molt bona vista sobre la plana, la vila de Sentfores, la casa rural de La Riera i com a fons les Guilleries, Cabreres, Montseny i Pirineu. Seguirem l’àmplia pista que, al cap d’uns 2 quilòmetres ens retornarà a Santa Eulàlia i la plaça on tenim els cotxes aparcats.

Una bonica passejada, fàcil i distreta, d’uns 7 quilòmetres.

Podeu veure les fotografies de la sortida fetes pels caminaires clicant aquí mateix. La foto de família és obra de l’Àngel.

Sortida de gener

Vilanova de Sau. Pels entorns del pantà

Anirem fins a Vilanova de Sau i la presa del pantà. Continuarem la pista asfaltada fins l’àrea recreativa del Centre de Interpretació del pantà, on aparcarem.

Recorregut

Enfilarem cap al pantà que a causa de la sequera, es troba en nivells d’aigua molt per sota de l’habitual, la qual cosa ens permetrà acostar-nos a les runes de la església de Sant Romà de Sau, el cementiri i restes de les cases que varen quedar submergides per les aigües del pantà. Òbviament, en funció del nivell de les aigües, ens podrem acostar més o menys a aquestes runes. En qualsevol cas es tracta d’anar vorejant el pantà en direcció al Parador de Turisme de Sau que ens a l’altra banda de les aigües. Després d’anar pujant pel turó sense arbres ens desviarem cap a la dreta fins que trobem els cartells vermells que ens assenyalen les pistes de les rodalies. Accedirem així a la pista que ve del Centre d’Interpretació i continuarem cap a l’esquerra. Seguirem per aquesta àmplia i planera pista fins que al cap d’uns 600 metres, per sota de l’espectacular cinglera de Tavertet i més concretament del Puig de la Forca, revolta cap a dreta. Continuarem durant 1 quilòmetre més fins que entrarem en una mena de fiord que té al Cingle del Grau com a referent. A partir d’aquest punt, la pista es va estrenyent de mica en mica fins que, uns 200 metres més endavant, s’inicia un corriol que, en uns altres 200 metres, ens permet ascendir per anar a trobar una altre ampla pista que prendrem a dreta i que ens retornarà cap al Centre d’Interpretació, amb vistes espectaculars sobre les cingleres i el pantà.

Un parell de quilòmetres més endavant trobarem l’aparcament on hem deixat els cotxes.

Una passejada curta d’uns 6-7 quilòmetres, en funció de la volta que haguem fet per arribar-nos a la zona de l’església, campanar i cases de Sant Romà de Sau. Una ruta planera, fora del petit tram del corriol de interconnexió de pistes, que ens permet observar les fantàstiques cingleres de les Guilleries i Tavertet.

Foto de família de la qual n’és autor l’Àngel.

I aquí teniu, per gaudir-ne, l’aquarel.la del Lluís.

Sortida de desembre

Calders. Riu i Castell

Anirem fins a Calders, i en el quilòmetre 35,5 direcció a Monistrol de Calders, aparcarem a l’esplanada de davant l’Hotel Caní, El Vilà.

Recorregut

Ara, ja a peu, baixarem pel camí que voreja la tanca de la gossera  que ens portarà fins una pista que discorre paral·lela al riu Calders. Passarem després per una zona de cingleres i continuarem per la pista, que s’aixeca per damunt d’uns aiguamolls que formen el riu. 500 metres més endavant, a l’alçada d’una represa, deixarem per un moment la pista per agafar un corriol que ens situarà  damunt un tram rocós, per on s’escampen diversos fils d’aigua que acabaran en un estretíssim congost en forma de salt, just davant l’arbreda i edificis d’un molí. I tot dominat pel castell de Calders que s’aixeca sobre el turó més alt.

Retornarem a la pista per allà on l’hem deixat abans i, en comptes de continuar-la, agafarem un corriol que parteix entre arbres, que travessa un canyissar per sota mateix del cingle del castell i que surt a una altre pista, prop dels edificis del molí, que ara ens queden a la esquerra. Cal seguir la pista cap a la dreta des de la qual podrem admirar el castell, que ara ens queda al darrera, i deixarem els senders que hi pugen directament, fins que al cap d’uns metres d’haver deixat el trencall que porta a la Font, a dreta surt una pista oberta recentment, i que va pujant fins arribar a l’esplanada del castell, ara en obres per consolidar muralles, miradors, dependències i la torre  del castell.

Per baixar agafarem la pista per la qual hem pujat fins a trobar una altra pista que seguirem seguirem fins arribar al punt  on, a l’anada, l’havíem deixat per agafar el corriol de sota el cingle. Continuarem desfent camí durant uns 700 mts fins que arribarem on hem deixat els cotxes.

En total haurem fent una passejada de poc més de 5 quilòmetres, molt planera, amb suau pujada al castell.

L’àlbum de fotografies d’aquesta sortida el podreu veure si cliqueu aquí mateix.

Sortida de novembre

L’Ametlla del Vallès, Puiggraciós, Castell de Casclar i Sant Pere de Bertí

Per la autopista de l’Ametlla (C-17) anirem fins a Llerona, travessarem la població i una vegada superada la plaça Vella i l’església de sant Genis, girarem a dreta seguint el cartell que ens indica “Carretera de Puiggraciós”. Continuarem, passarem pel Restaurant Masia Can Sous i una vegada la pista deixa d’estar asfaltada estarem arribant a l’aparcament on deixarem els cotxes.

Recorregut

Des d’aquest punt pujarem uns 100 metres fins arribar al Santuari de Puiggraciós. Deixarem l’indret i agafarem una àmplia pista, tancada al trànsit amb una cadena, que arrenca en una font. Anirem planejant i al cap d’uns 180 metres girarem, per la pista, a esquerra. En un replà que fa el camí, a dreta, arrenca un corriol que ens portaria fins el cim del Puiggraciós (808,8 mts) tot passant per les restes d’un poblat ibèric que val la pena visitar.

Nosaltres, però, seguirem per la pista per la qual anàvem fins que 800 metres més endavant arribarem al Collet d’en Tripeta. Seguim per la pista que es va enfilant. Davant ens queden uns cingles. 500 metres més endavant trobarem un altre corriol que surt a dreta amb tendència a baixar i que si féssim la volta a tot el cingle ens portaria al Grau de Montmany. Però avui tampoc no farem aquesta ruta sinó que continuem per la pista que transcorre per sota dels cingles i que en uns 600 metres ens portarà a una pista que baixa. Nosaltres, però, continuarem fins que passarem per Cal Mestret per arribar, després d’uns  150 metres, a una altra cruïlla en la qual prendrem el camí que a esquerra baixa lleugerament per travessar després el torrent de Traver. Superat el torrent ens desviarem per un corriol que surt a dreta i que puja i que en uns 400 metres ens portarà fins un replà/mirador. Des d’aquest punt prendrem el corriol que surt a dreta i que remunta fins que en uns 200 metres ens portarà al al replà del castell de Casclar.Després de visitar el castell per fora i la capella cilíndrica del Sant Crist que es troba al darrera. Baixarem cap a la esquerra fins a trobar un corriol que en uns 900 metres, ens portarà fins l’ermita de Sant Pere de Bertí.

La tornada la farem seguint la pista que ens portarà fins a Cal Magre, des d’on agafarem la pista que revolta per sobre de Sant Pere Bertí i que seguirem durant un quilòmetre i 300 metres. Arribarem ara una cruïlla en la que si seguíssim pel mateix camí podríem fer una volta fins arribar a l’extrem dels cingles que queden sobre la vall del Figaró i baixaríem pel Grau de Montmany. Però avui prendrem la pista que condueix a L’Ametlla i que en uns 300 metres, ens tornarà al castell de Casclar. Continuarem, desfent el camí per on abans havíem passat, fins travessar novament el torrent de Traver, passar pel Cal Mestret i el Collet d’en Tripeta i des d’allí arribar al Santuari de Puiggraciós i l’aparcament.

Una sortida de 6,5 quilòmetres amb bones vistes, sense gaire pujades que, com hem explicat pot perllongar-se en dos punts del seu recorregut.

La foto de família és obra de l’Àngel i trobareu la resta d’imatges obtingudes pels caminaires accedint des d’aquí a l’àlbum corresponent de la sortida.

Sortida d’octubre

El Bruc. Pont Foradat i Cova Llucià

Anem per la A-2 fins la sortida 570-Montserrat, Manresa” (prop de l’Hotel Bruc) i continuem, per la antiga N-II, la del Coll del Bruc, fins arribar a l’alçada del quilòmetre 569,5, a una corba tancada de la qual en surt una pista a mà dreta. Continuem, amb cotxe per aquesta àmplia pista de terra (camí de Can Soteres) durant uns 350 metres fins que arribarem a una zona més ampla (paller de Can Soteres) on deixarem els cotxes.

Recorregut

A peu, continuarem per la pista i al cap de uns 250 metres passarem per Can Soteres, que ens quedarà a la dreta. Seguirem uns 100 metres més i agafarem un camí a mà esquerra que, mig planejant i en uns 350 metres, ens portarà a uns camps des dels quals prendrem un corriol a dreta, que va baixant pel bosc i que 250 metres més endavant ens deixarà al Pont de Pedra o Pont Foradat. Una vegada l’hem visitat desfarem camí pel corriol fins arribar a la pista de Can Soteres i, a mà esquerra, veurem un camí que s’endinsa pel bosc i que va pujant. Des d’aquest punt i al cap de 500 metres disposarem de bones vistes sobre el massís de Montserrat i l’Hotel Bruc que hi destaca. Seguirem fins a dalt d’un coll. Girarem a dreta per agafar un nou camí, ampli, que planeja, per la zona de les Marelles, revoltant turons, i en uns 500 metres arribarem al coll de les quatre branques. Des d’aquí i per la pista que baixa arribarem a l’àrea de pic-nic de la Font del Ferro. Continuarem baixant per aquesta pista uns 250 metres i després d’un revolt pronunciat a esquerra seguirem uns 300 metres més, fins a una cruïlla. Seguirem recte i baixant, perquè a uns 200 metres, a esquerra, hi trobarem la curiosa Cova del Llucià que val molt la pena visitar.

La tornada l’iniciarem desfent el tram de pista fins a la cruïlla i, en comptes de continuar per la pista, anirem per un corriol que puja més còmodament i revoltant, per passar al cap d’uns 500 metres per una espectacular bauma situada en el bosc de Can Soteres. Continuarem, ara ja de forma més planera, i un quilòmetre més endavant ens plantarem en l’explanada del Paller de Can Soteres, on hi hem deixat els cotxes.
Una caminada d’uns 8 quilòmetres per una zona no gaire coneguda però bonica, amb punts curiosos, agradable de fer i amb bones vistes.

Aquí teniu la foto de família i si cliqueu aquí podreu veure l’àlbum de fotos que hem confegit amb totes les imatges que hem rebut.

Sortida de setembre

Els Hostalets de Balenyà. Pantans de Vall-llosera

Anirem fins Els Hostalets de Balenyà i entrarem a la població per la N-152. Deixarem els cotxes a tocar del Parc de la Font de Vall-llosera.

Recorregut
Comencem aquesta primera passejada del curs travessant la riera de Vall-llosera. Ho fem pel pontet i continuem pel caminet que arrenca a dreta fins que en el primer trencall, a esquerra, agafarem el corriol que puja. Passarem per una pista empedrada i pujarem fins arribar a una àmplia pista que seguirem. Passarem després per una zona boscosa fins arribar a un revolt molt tancat. Aquí deixarem la pista planera i continuarem, a esquerra, per una pista més estreta que puja suaument i que ens portarà a una zona enllosada des d’on podrem veure el dic del primer dels pantans que ens hem proposat visitar: el Pantà Gros de Vall-llosera. Seguirem ara pel corriol que revolta el pantà i que ens portarà a l’altre banda de l’embassament. Des d’aquest punt, seguirem pel corriol que baixa a dreta i que ens conduirà a la Font de les 3 Albes. Baixarem fins la pista que ens queda a sota i la seguirem per prendre un trencall, a esquerra, que suaument puja i que ens portarà a la masia i ermita de Sant Mamet. Des d’aquest punt agafarem un corriol que surt a esquerra i que planejant ens portarà fins a una altra pista des de la qual arrenca un corriol que va baixant cap Els Hostalets de Balenyà, i que, en arribar al final, en un torrent sec, gira lleument cap a la dreta per acabar enllaçant amb la pista del pantà Gros de Vall-llosera. Des d’aquí agafarem la pista de la dreta que planeja i en uns pocs metres podrem veure la pressa del segon pantà: el Pantà de Dalt de Vall-llosera que caldrà que rodegem.

De tornada pujarem fins la pista que ens queda a dreta i l’anirem seguint ben atents ja que a la nostra esquerra,  poc abans d’arribar a les cases de Vall-llosera, trobarem l’accés al tercer pantà (Pantà Vell). De nou a la pista i passades les cases, just quant comença l’asfalt, agafarem el trencall que surt a esquerra i l’anirem seguint, orientats sempre per la visió del poble i per les torres d’electricitat, fins que arribarem al parc on hem deixat els cotxes.

Tot plegat una sorprenent passejada de poc més de 7 qms., la major part dels quals transcorre per àmplies pistes i poc desnivell.

Aquí teniu la foto de família de la sortida que és obra de la Sunsi. Podeu veure la resta de fotografies en l’àlbum que les conté clicant aquí mateix.

D’altra banda, si voleu conèixer quelcom més sobre la zona que hem visitat, podeu clicar aquí mateix.