L’Arxiu Municipal del barceloní Districte de Sant Martí acaba d’editar un opuscle sobre la història de la línia d’autobusos coneguda com “la catalana” que des del 1890 i fins el 26 d’octubre de 1980 enllaçava els nuclis del Clot i del Poblenou. Ricard Fernández i Valentí, que el firma, descriu amb pels, detalls i senyals les vicissituds de la línia: des dels canvis de titularitat fins la descripció dels vehicles de tracció a sang i a motor amb el quals es va prestar el servei.

Amb l’opuscle es recupera una part de la història del transport urbà sabadellenc ja que des del 1932 i fins el 1980 “la catalana” va ser servida per la mateixa empresa que ostentava la concessió del transport urbà a Sabadell fins començaments dels anys 80: el “Martí dels autobusos” tal com es coneixia popularment a l’empresa Autotransportes Martí. En aquest cas, la publicació reprodueix imatges dels vehicles que eren utilitzats indistintament a Barcelona i a Sabadell.; des d’un legendari Krupp fins a un Ford passant per altres vehicles dels que se’n desconeix la marca però no la placa de matrícula. La portada de l’opuscle mateix s’il•lustra amb una fotografia presa a Sabadell en què, ben arrenglerats, s’hi veuen vuit autobusos, un dels quals exhibeix el rètol del llavors clàssic trajecte urbà ”Apeadero – Cruz Alta”. La fotografia està feta al carrer Papa Pius XI, encara sense asfaltar, davant mateix on el Martí tenia les cotxeres fins que no les van traslladar al Passeig del Comerç. Tot plegat un excel•lent opuscle per amants de l’evolució del transport públic.

Publicat a El 9 Nou, el 6 de juliol de 2000