La decisió de l’Institut de Tecnologia de Massachussets (MIT) de posar un parell de milers dels cursos que actualment s’imparteixen en les aules d’aquesta prestigiosa institució docent nordamericana, a disposició de tothom a través de la xarxa –Internet– i de manera gratuïta, pot significar el tret de sortida cap la revolució en el procés de socialització del coneixement, d’unes magnituds impensables; una revolució comparable, amb diferència però, a la que, en el seu moment va significar la creació de les biblioteques obertes al públic.

Una de les crítiques que la xarxa ha merescut és que contribueix a augmentar les diferències existents entre aquells que més tenen i aquells que tenen menys. Cas de prosperar –i res no fa suposar el contrari– la decisió adoptada pel MIT, els ciutadans d’arreu del món, només amb l’ajut d’un ordinador, podran tenir accés als continguts de cursos per als quals, els alumnes que els cursen de manera presencial, han de satisfer entorn els 30 mil euros. Però més enllà d’aquesta constatació de caràcter econòmic i social, la iniciativa dels de Massachussets, està cridada a provocar canvis profunds en l’actual estructura universitària i, en conseqüència, educativa i formativa. Diuen que la millor defensa és sempre un bon atac. I aquesta sembla que ha estat la tàctica per la qual ha apostat l’Institut de Tecnologia de Massachussets, segur del seu prestigi i de la seva fortalesa, valors que no està disposat a malbaratar deixant una iniciativa tant transcendent com aquesta quedi a mans d’altres.

De moment l’anunci de la iniciativa, ha produït uns primers efectes sobre el món acadèmic que es veurà abocat a reflexionar sobre la seva tasca i la seva activitat, per tal d’esdevenir centres líders del saber i del coneixement més amb sintonia amb les estructures docents i amb els ciutadans. D’aquesta manera, sense oblidar els posicionaments que defensen els detractors de la xarxa, l’evolució d’Internet ha d’acabar provocant transformacions radicals en la societat. Una societat que, no hi ha cap mena de dubte, cada vegada serà més globalitzada i interactiva. En definitiva, la revolució a les aules que acaba d’anunciar l’Institut Tecnològic de Massachussets, no ha fet més que començar

Publicat a El Periòdic d’Andorra, el 9 d’abril de 2001