El Pla de Reforma i Eixample de Barcelona de fa 150 anys, conegut popularment com el Pla Cerdà, va marcar un abans i un després per a la ciutat comtal i el seu entorn. I això perquè el Pla va servir per establir les bases que havien de permetre superar la concepció de ciutat emmurallada que fins llavors havia presidit el desenvolupament urbanístic barceloní, i liderar un nou concepte de ciutat a partir de motivar i implicar en un projecte comú als municipis de Sants, Les Corts, Sant Gervasi, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí. El Pla Cerdà no va ser la conseqüència d’un procés fàcil. Va ser el resultat de la suma d’oportunitats, d’interessos i de factors d’entre els quals en sobresortien, d’una banda, la ment visionària d’Ildefons Cerdà d’anticipar-se a les necessitats futures dels ciutadans i ciutadanes, i de l’altra, l’empenta d’uns barcelonins que sota el crit d’“A baix les muralles!” intuïen que era l’hora d’apostar per una Barcelona diferent, més plural, més oberta a la gent i al país. Una Barcelona que tindria en la Diagonal l’eix d’encontre i de desenvolupament de la “nova” ciutat. 150 anys després del Pla que va capgirar conceptes no només urbanístics sinó que també socials, deu ser un bon moment per pensar i aprofundir en una nova dimensió de la “ciutat metropolitana” oberta, potenciadora de valors, il·lusionadora, que sense deixar de tenir a Barcelona com a centre vital sigui capaç d’apostar pel desenvolupament de totes les potencialitats que al seu entorn es donen. Potser és també l’hora d’enderrocar unes altres muralles, menys físiques que les que fa 150 anys condicionaven el creixement i desenvolupament de Barcelona, però que en ocasions se’ns mostren igual de limitadores. Potser és el moment d’entendre que tant pel seu potencial com pel seu futur, la nova “ciutat metropolitana” té en la B-30 la seva Diagonal que ha de contribuir al ressorgiment industrial del país.
Fa poc més d’una setmana es constituïa a l’emblemàtica seu del Laboratori de Llum del Sincrotró Alba, l’Associació Àmbit B-30 amb la voluntat de potenciar la recerca, la capacitat innovadora i tecnològica, el talent humà i productiu que constitueix el millor capital conjunt del qual disposen els 23 municipis de tres comarques (Baix Llobregat, Vallès Occidental i Vallès Oriental) que tenen en comú la B-30. Una infraestructura viària entorn la qual es concentra una gran capacitat de formació de persones, de recerca, d’innovació, de desenvolupament, i de teixit productiu gràcies als centres de formació i de recerca vinculats a universitats, els parcs tecnològics, i a les prop de 30 mil empreses d’alta capacitat tecnològica i exportadora situades a banda i banda de la B-30, i que aporten el 25% de l’ocupació industrial catalana així com el 17% del producte interior brut de Catalunya. Just és reconèixer que en els orígens del procés que culminava amb la creació de l’Associació Àmbit B-30, hi va haver també la ment d’una persona visionària com ho va ser el que fou alcalde de Sabadell durant 20 anys, el malaguanyat Antoni Farrés. Ell estava convençut del potencial formatiu, tecnològic, empresarial i humà de la B-30, i per això va dedicar els darrers anys de la seva vida a motivar els agents de la zona (empreses, centres de recerca, universitats, administracions locals i autonòmica, organitzacions empresarials i sindicals) a treballar en l’objectiu comú de posicionar la Diagonal de la nova “ciutat metropolitana” com la zona industrial i tecnològica amb més futur del país pel seu potencial tecnològic i innovador, i per la seva situació estratègica amb possibilitats de convertir-se amb el pol de desenvolupament industrial més important del sud d’Europa.
Si el Pla Cerdà fa 150 anys va transformar i canviar mentalitats, ara és el torn de què l’Associació Àmbit B-30 faci el mateix a partir de desplegar el seu potencial per captar inversions i talent, i liderar el desenvolupament harmònic i sostenible d’una regió industrial que és estratègica per Catalunya com ho és la B-30.
Publicat a Diari de Sabadell, el 30 de maig de 2013.
Joan, molt interessant. La meva ignorància de les “diagonals” era total.
Gràcies!
Joan: La teva reflexió és il·lustrativa i oportuna. Uns punts per ampliar el marc de reflexió:
– Fa uns 40 anys es va fer un pla d’infraestructures de comunicació, una xarxa d’autovies que es presentava com un pla Cerdà a una altra escala. Entre elles la B-30. Ha perdut el seu caràcter de perspectiva de futur. De fet no va aconseguir-lo mai.
– La B-30 ja la van “inventar” els romans. Les coses han canviat. El tren d’alta velocitat travessa Barcelona i totes les autopistes han de convergir-hi. Hi han altres oipcions. Com estació AVE junt la B-30, i trens llançadora desde diferents punts de Bcn.
– I la B-40, quan arribarà?
Molt bona pensada. Ens cal visionaris amb els peus a terra que albirin un horitzó més net. Ai!, que bé aniríem amb persones emprenedores, intel·ligents i treballadores en lloc de polítics…
Estic totalment d’acord amb que s’ha de potenciar el pol industrial i productiu més important de Catalunya i diria que de les Espanyes. Ara bé, hi ha un enfoc en el que no hi acabo d’estar d’acord. Jo no crec que s’hagi de fer més gran el concepte de Barcelona sense lligar-ho amb el concepte Vallès. Crec que hem de parlar de la B-30 com l’eix vertebrador de Barcelona amb els Vallesos. És a dir: tot està molt bé sense perdre de vista la nostra pròpia identitat.
Si bé l’associació ‘Àmbit 30’ s’ha formalitzat recentment, ja feia temps que alguns ajuntaments, entre els quals el de Sabadell, promovien la idea i l’interès. De fet, davant uns horitzons econòmics tant inconsistents és lògic que els territoris i les persones que hi viuen, i els seus representants, cerquin fórmules de potenciació de la riquesa. En els temps que corren és més aviat una necessitat. I és sabut que les comarques del Vallès Occidental, el Vallès Oriental i el Baix Llobregat són la falca de recursos i potencialitats de generació de riquesa i de futur que necessita la Barcelona metropolitana (per no dir la Catalunya metropolitana).
En una entrevista que vaig fer ja fa 25 anys anys al ja desaparegut doctor arquitecte i urbanista Manuel Ribas i Piera, aquest destacava que “la potencialitat d’un territori està en les seves polaritats”. I és evident que el territori de l’Àmbit 30 és precisament una de les polaritats d’Europa, que és la realitat política i econòmica on fora bo que tothom fonamentés els seus interessos de futur.