Com és norma en països avançats –conscient a més que no faré precisament amics amb aquesta meva confessió–, em reafirmo en declarar-me acèrrim defensor del principi de limitar la velocitat en les autopistes quan es circula per zones properes a les grans ciutats. I això, almenys per dues raons: la primera, perquè una més baixa velocitat dels vehicles a motor comporta la disminució en l’emissió de partícules contaminants a l’atmosfera; la segona, perquè la limitació de velocitat en condicions de trànsit dens, és una mesura que contribueix a disminuir la sinistralitat i la menor gravetat, quant a ferits greus o mortals, dels accidents que es produeixen. Per això, quan el govern anterior a l’actual va establir la mesura limitadora de la velocitat l’any 2007 me’n vaig alegrar malgrat estigués d’acord en què no és el mateix circular a 80 per hora quan el trànsit és dens que fer-ho a aquesta mateixa velocitat quan el trànsit és escàs. Sigui com sigui, quan es va promulgar la norma, pensava que de la mateixa manera que la majoria de conductors ens havíem habituat a no superar els 120 quilòmetres per hora al circular per una autopista, després de queixar-nos ens habituaríem a fer-ho també a 80 quilòmetres per hora quan circuléssim per les rondes barcelonines o per les proximitats de la gran ciutat. Per això em va sorprendre que una norma com aquella generés actituds tan trobades i radicalitzades fins al punt d’esdevenir objecte electoral quan CiU la va incorporar en el seu programa amb el compromís de derrogar-la si arribava al govern, segurament deixats portar per l’objectiu de poder esgarrapar amb aquesta promesa un grapat de vots més. Es qüestionava, de facto, una decisió que comportava algunes avantatges medioambientals i de seguretat viària a canvi només d’haver d’invertir uns pocs minuts més en el trajecte d’anada i/o de tornada a Barcelona.
Fa un mes que CiU és al govern i abans d’ahir anunciava finalment que la promesa electoral de retirar la limitació de velocitat s’acompliria, després d’indecisions i d’opinions variables. Clar que la supressió ara no serà total, ni tampoc definitiva tal com s’havia promès de manera contundent. El resultat: molt soroll per acabar prenent el camí del mig que ha de permetre al govern bipartit de CiU sortir-se’n d’una promesa electoral que, a la vista dels fets, no havia estat tant estudiada com s’havia assegurat.
Científics d’aquí i la Unió Europea (UE) ens han recordat aquests dies que Barcelona continua essent una de les ciutats que presenta uns índexs de contaminació molt elevats que la limitació de velocitat havia contribuït a disminuir, més o menys en un 4%. Els crítics amb la mesura addueixen –com ho fa també el govern–, que aquesta disminució és poca cosa i que pot ser compensada amb d’altres mesures… Sigui com sigui, fer-se enrere en la limitació de la velocitat establerta és avançar cap a una direcció equivocada. Tothom diu estar a favor d’aplicar mesures que permetin lluitar contra l’escalfament del planeta. Si això és així, qualsevol mesura que hi contribuís hauria de ser ben rebuda. Els governs han de ser valents i treballar per a la preservació de l’entorn. A la ciutadania ens correspon contribuir amb el nostre gra d’arena per tal d’augmentar l’efecte d’aquestes mesures amb el nostre comportament cívic i responsable. D’aquí que derrogar mesures adoptades anteriorment a les quals ens havíem anat acostumant i sobretot fer-ho sota el pretext que el rendiment d’aquestes mesures presenta un perfil molt baix, és fer-nos trampes al solitari i allò que encara és molt pitjor, reconèixer que l’egoisme d’uns quants per poder arribar uns minuts abans allà on sigui, s’acaba imposant sobre el què hauria de ser l’interès col•lectiu comú de millorar les condicions de seguretat viària i medioambientals.
Publicat a Diari de Sabadell, el 3 de febrer de 2011
Prou que coneixes a hores d’ara les meves opinions sobre el medi ambient. Aquí només puc que aplaudir el teu article, encara que no em vull ficar en el tema “d’esgarrapar vots” ni en política, sinó en el fet de que tothom ha de saber el mal que pot fer, i moltes vegades inconscientment, amb el senzill gest de prémer l’accelerador una mica més. Qualsevol partit que posi limitacions de velocitat o les tregui, no em diu res. Aquells que inverteixin en una educació mediambiental perquè la gent en sigui conscient, aleshores en parlarem. Petonets
A mi m’ha semblat una gran notícia que s’hagi eliminat aquesta absurditat, la justificació de la qual (reducció de la contaminació o de la sinistrabilitat) penjava d’un fil si es tenien en compte altres factors (com la crisi, la millora en l’eficiència dels vehicles o l’enduriment de les sancions als infractors).
Crec que les velocitats màximes les marca el sentit comú. I poc sentit comú hi havia aplicant indiscriminadament una mesura que convidava a tothom a cometre infraccions.
Joan, felicitats per l’article. No solament el sentit comú és el que ha de fer prendre les decisions als governants (siguin quins siguin….) sinó també el deixar-se assessorar pels que en saben de cada expertesa i anàlisi de dades objectives. En aquest cas, aquesta decisió no ha estat presa ni per una cosa ni l’altra, i menys atenent les dades objectives reals del que va suposar la mesura dels 80… mostra del tarannà del bipartit…
M’agradaria conèixer quines són aquestes “dades objectives”. Jo de moment l’únic que he pogut veure són dades que no filtren altres possibles factors explicatius, cosa que és igual a res.
Les dades objectives són les que fan l’avaluació de l’aplicació de les 73 mesures per evitar la contaminació. Una de les 73 és la reducció de la velocitat als 80 en determinades zones. Aquestes dades objectives estan extretes de l’anàlisi que fan els experts anualment d’aquestes mesures, inclòs l’efecte dels 80 a la contaminació. No solament de sinistralitat sinó de repercusió en les malalties respiratòries, etc…. Consulta les webs, parla amb experts, llegeix, i informa’t… Val la pena.
Precisament perquè he llegit tot això (els informes de seguiment d’aquesta mesura) continuo tenint grans dubtes sobre si ha tingut la mínima eficàcia, ja que només es presenten dades que no tenen en compte l’impacte d’altres possibles factors. No em val que es justifiqui que la contaminació ha caigut un 11% gràcies a la “zona 80”, quan les emissions industrials han caigut més d’un 25% (ho diu per cert el mateix informe), o quan el trànsit pesat també ha caigut de manera notable. Ho sento, però aquests informes que prens com a dogmes de fe, tenen moltes llacunes i en cap cas justifiquen una mesura que no té cap lògica, ni ambiental, ni en termes de seguretat viària.
Està bé que reconeguis que tinguis grans dubtes. Segons K. Marx “el dubte és la millor facultat que pot tenir l’èsser humà”…
En canvi hi ha altra gent que s’ho creu tot…
Estic totalment d’acord amb el teu article sobre velocitat.
Jo tinc l’impressió que amb aquesta postura de CiU s’ha enviat el missatge de que no calen límits a la velocitat i que ara és respecten menys totes les limitacions…
Amb temo que ho notarem a nivell d’accidents en les properes setmanes.
Ja fa anys que també en altres països s’ha demostrat que la reducció de velocitat comporta la disminució de la sinistralitat. Només per això, per la seguretat i salut de les persones, val la pena considerar-ho i aplicar-ho.
Parlar d’altres països estaria molt bé si la mesura no s’hagués aplicat i per tant existís el benefici del dubte. Aquí tenim l’evidència de què els suposats beneficis d’aquesta mesura són més que dubtosos. M’agradaria haver vist què hauria passat si s’hagués implementat la mesura en un context econòmic diferent. Potser us hauríeu endut alguna sorpresa…
La sorpresa me l’emporto al llegir que el límit de velocitat el marca “el sentit comú”… De veritat és creible això? Aquest sentit, el més valuós que tenim els mortals, malauradament és el menys emprat, sobretot si es tracta de pensar només en nosaltres mateixos, i poc en el bé dels altres… Com passa amb un volant a les mans i “via lliure”.
L’article que has escrit és prou complet i coherent com per trobar-hi pegues.
Ens hem de prendre molt més seriosament tot el que concerneix al medi ambient si no, ho anirem pagant tots plegats, els que encara som aquí i la jovenalla que ens va seguint.
Per altra banda, l’altre tema molt important és que s’ha aconseguit baixar el nombre de siniestralitat. Val més no voler córrer tant per arribar a enlloc, que anar irremeiablement a descobrir què hi ha “a l’altra banda del túnel”, si és que hi ha alguna cosa!!!
Estimat Joan:
Aquest cop discrepo totalment sobre el teu article. Evidentment, com més a poc a poc anem menys risc d’accidents mortals. Però aplicant això millor anem a peu, els cotxes a ferralla. El problema dels accidents és que no sabem el què tenim entre mans. És a dir la inconsciència. I aquesta no s’arregla prohibint.
I sobre el tema contaminació a més velocitat, no hi entraré ja que la majoria de nosaltres ben poc sabem de la qüestió de combustió òptima dels vehicles actuals. Per tant entrem en l’etern tema de què tots sabem de tot i encara no he lleigit temes seriosos sobre el tema i sobretot independents.
Hola Joan,
Veig que el tan controvertit tema dels 80 és objecte de debat inclús pels que no vivim a Barcelona. És bo discernir entre el què és convenient i el què volem. La mesura dels 80 no és dolenta, sobre tot, en hores punta. La supressió dels 80 sense més és una burrada. Estic més amb el que deia el Josep Cuní a TV3: fer una limitació de velocitat per hores i dies. Hores punta, 80 i la resta 120 o el que calgui. Barcelona podria prendre altres mesures addicionals per evitar la contaminació i posar més vigilància pels infractors de la velocitat. I nosaltres, els conductors, tenir consciència que si volem arribar a l’hora a la nostra destinació també cal sortir més aviat i no adormir-nos.
M’ha agradat que hagis tocat els 80. Però seria bo que els politics no fessin bugada de tot.