El govern francès ha parlat. El TGV (el tren d’alta velocitat francès) no arribarà als Pirineus l’any 2004 tal com estava previst i s’havia compromès. D’aquesta manera, l’enllaç Barcelona-París mitjançant l’alta velocitat ferroviària es veurà retardada i, ara com ara, ningú no sembla saber massa quan i com evolucionaran les obres. El retard del TGV francès podria servir d’excusa -a despit que explícitament això es negui des de Madrid- per retardar també les obres de l’AVE fins els massís muntanyós que serveix de frontera natural franco-espanyola. I, encara, les dificultats derivades del retard del traçat francès podria afectar també l’evolució de les obres de connexió Barcelona-Madrid.

D’altra banda, des de casa nostra, encara no s’ha resolt el conflicte entorn la ubicació de l’estació del tren d’alta velocitat al Vallès. No se sap si serà finalment Sant Cugat o Barberà del Vallès qui s’emportarà el gat -el tren en aquest cas- a l’aigua. I és que els desencontres vallesans a l’hora de manifestar-se sota una sola veu en relació a la futura estació vallesana de l’AVE, poder ser aprofitats també des de Madrid d’excusa del retard en l’arribada de l’alta velocitat a Barcelona en benefici d’altres traçats.

Entre els jacobins francesos i els aprenents a jacobins espanyols, entre debats de com i de quina manera l’AVE ha de discórrer per terres catalanes i vallesanes, correm el risc d’acabar perdent el tren… I mai no havia estat més ben usada aquesta expressió!

Publicat a El 9 Nou, el 25 de maig de 2000