És en temps de crisi quan les inversions en obra pública adquireixen rellevància estratègica ja que aquesta, la inversió pública, és una bona recepta a l’hora de prendre mesures per contribuir a disminuir els efectes de la desacceleració econòmica i, especialment, per lluitar contra una de les seves seqüeles més preocupants: l’augment de la taxa de persones en situació d’atur laboral. És així com de tant reclamar l’atenció sobre la necessitat d’inversió pública a Sabadell per posar les infraestructures viàries i ferroviàries al dia que, de cop i volta, coincidint amb l’inici d’una recessió econòmica, el govern de la Generalitat de Catalunya farà inversions en infraestructures a casa nostra per un import d’uns 500 milions d’euros. Es tracta, sens dubte, de la major inversió en infraestructures mai no feta a la nostra ciutat i, tanmateix, l’estratègicament més decisiva des que es va soterrar la línia de RENFE, fa més d’una trentena d’anys. Una gran part de la inversió a fer, ho serà per l’execució del projecte que ha estat batejat com Metro Sabadell. La resta anirà a parar a la construcció d’un nou tram de la Ronda Oest: el que connectarà la carretera de Terrassa amb la de Matadepera. Benvingudes siguin aquestes inversions que tanta falta ens feien i que contribuiran a resoldre part dels problemes que en matèria de mobilitat interna i externa els sabadellencs veníem patint des de fa temps. Però compte. Tot i ser importants aquestes obres, no hauria de fer-nos oblidar que cal avançar també en la redacció del projecte de continuació de la Ronda Oest per connectar orbitalment la xarxa de carreteres nacionals, locals i comarcals que arriben o passen per Sabadell. Mentre això no passi, continuarem patint un cert dèficit pel què fa a infraestructures viàries.
Sigui com sigui, avui toca saludar l’inici de les obres de construcció del Metro Sabadell en el seu camí cap a Castellar del Vallès; una infraestructura que dotarà la ciutat d’una xarxa ferroviària subterrània de nivell, amb cinc estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat més un possible baixador a la zona de Sant Pau de Riusec, a les que caldrà sumar les actuals tres estacions de Rodalies de RENFE més el baixador de Can Llong que no pot esperar més. I encara, quan s’afegeixi a la xarxa el brancal dels Ferrocarrils de la Generalitat que des de l’actual Sabadell Estació haurà de portar-nos fins a Granollers, guanyarem dues estacions més: una a la plaça Antoni Llonch d’enllaç amb la RENFE i uns altra al barri de Torre-romeu.
Ens hem queixat sovint que Sabadell estava massa abandonada quant a l’actualització i modernització de les seves infraestructures viàries i ferroviàries. Finalment, però, ha arribat l’hora de fer-ho i, a més, ho fa en un moment en què creix la preocupació per la crisi econòmica. Sabadell, coincidint amb la gran crisi del tèxtil dels anys setanta del segle passat, va fer una aposta per reconvertir-se en ciutat de serveis i d’indústries avançades de valor afegit. El pas dels anys ha demostrat que aquella va ser una aposta oportuna i els indicadors d’activitat econòmica ens diuen que Sabadell i la seva comarca es troben al capdavant de la nova indústria tecnològica, amb un alt percentatge d’ocupacions que requereixen d’una alta formació i especialització. Les obres en infraestructures que acaben d’iniciar-se hauran de contribuir a enfortir aquest lideratge al facilitar les comunicacions internes i externes de la ciutat. Atesa aquesta conjuntura, seria bo que el conjunt de forces polítiques, econòmiques i socials de Sabadell s’adonessin de la responsabilitat d’aquests moments i dels reptes que tenim davant nostre per projectar una imatge de ciutat cohesionada. Seria el millor favor que podríem fer i fer-nos a tots plegats per no perdre l’oportunitat que disposem de posicionar-nos el millor possible i superar els efectes d’una crisi que no sabem quan durarà, tal com ho vàrem fer fa unes tres dècades en un moment en què la ciutat també patia una situació econòmica altament preocupant.
Publicat a Diari de Sabadell, el 3 d’abril de 2008
Trackbacks/Pingbacks