estacions-metro-sabadell.gif

Falta ja menys perquè aquest avís pugui escoltar-se des de l’interior de qualsevol desl vagons del Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya quan, des de Ca N’Oriac o des del centre de Sabadell s’apropi a l’estació de la Creu Alta. De moment, la tuneladora que porta el nom de la ciutat, ja hi ha arribat fa només unes setmanes i a hores d’ara deu ser camí de l’estació de la Plaça Major que haurà de substituir a l’actual de Sabadell Rambla. Amb l’arribada de la tuneladora a la Creu Alta es completa una etapa més en el procés que ha de culminar, d’aquí un parell o tres d’anys, amb la inauguració del nou recorregut dels Ferrocarrils pel subsòl de la ciutat, la qual cosa comportarà que el nostre barri passi a estar molt ben comunicat amb la resta de la ciutat, així com també amb Barcelona i amb la seva àrea d’influència a través d’un medi de transport públic i eficient, que de retruc ens comportarà que puguem fer un ús més racional i sostenible del nostre vehicle privat. I és que en els temps pels quals transitem, tenir fàcil accés a una xarxa de transport públic qaue estigui ben connectada amb altres sistemes de transport és fonamental des de qualsevol . Ningú no podia imaginar que la llegenda forjada per la voluntat en el sentit que els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya arribessin fins a Castellar del Vallès, podria acabar-se fent realitat abans que no ens penséssim. El primer pas ja s’ha donat i la Creu Alta és al bell mig d’aquest trajecte.

Històricament, l’arribada del ferrocarril a qualsevol punt ha estat sinònim de modernitat i de desenvolupament. També de centralitat. El somni que un dia el ferrocarril arribés a la Creu Alta era una entelèquia malgrat haguéssim disposat, fa uns anys, del nostre particular trenet de superfície anomenat “Els Tallarets”, que en jornades festives feia les delícies de tothom contribuint a descobrir el nostre barri per part d’aquells que hi pujaven. El vell trenet ja és història i ben aviat aquell vell estri quedarà substituït per un de veritat i subterrani que tindrà la seva estació a tocar mateix d’on el trenet tenia el seu punt d’origen i final de trajecte i que contribuirà a projectar el nom de la Creu Alta més enllà dels límits de la nostra ciutat, tal com també ho fa l’estadi municipal de futbol en el qual juga el C. d’E. Sabadell que, per cert, enguany ha fet una excel•lent temporada que ha culminat amb l’ascens a Segona A després de 18 anys d’estar a Segona B.

El pas dels anys
Els anys, amics, passen volant i d’aquell barri que la Creu Alta era a mitjans del segle passat mig abandonat a la seva sort, a la realitat que avui és hi va tot un abisme. Certament el barri s’ha transformat des de llavors d’una manera força radical tot i mantenir, això si, el nucli urbà format pels carrers Major i Riera Villaret entorn els quals la Creu Alta s’havia anat estructurant. Els moments més àlgids de la transformació del barri s’han produït primer durant els anys cinquanta i seixanta del segle passat amb un desenvolupament una mica anàrquic, i posteriorment, a partir de finals de la dècada dels anys 70 del darrer segle coincidint amb l’arribada dels governs municipals democràtics als Ajuntaments. Però no hi ha cap dubte que la transformació més transcendent del barri començarà just quan el ferrocarril comenci a circular pel subsòl de la Creu Alta camí de Barcelona o de Ca N’Oriac ara i de Castellar del Vallès en un futur proper. I és que gràcies a aquest fet, la Creu Alta passarà a ser centre de comunicacions ràpides i directes mitjançant el transport públic amb sectors de la ciutat i de l’entorn que fins ara no ens quedaven massa a l’abast. La correspondència que s’establirà a la Plaça d’Espanya entre línies de ferrocarril contribuirà decisivament a aquest canvi que tenim a les portes.

Els creualtencs, doncs, estem d’enhorabona i ens hem d’enorgullir d’aquestes i d’altres millores que s’han anat produint en el nostre barri i que ens donen moltes oportunitats de cara al futur i que hauríem de saber aprofitar de manera convenient. Un futur que precisament perquè és incert precisa del treball constant, de l’esforç i de la imaginació de tothom. Hem de ser capaços de treure partit d’aquesta nova centralitat que els creualtencs adquirirem sense que això comporti, ans el contrari, la pèrdua de cap dels valors que la Creu Alta té i atresora com a nucli amb identitat pròpia que es va incorporat a la ciutat de Sabadell l’any 1904. Com a nucli que acull entitats que disposen d’una llarga trajectòria i d’altres de més recents que han decidit fer de la Creu Alta el seu centre d’actuació i de creació. Com a nucli compromès amb el progrés i amb el benestar de les persones que sempre hem estat.

És en aquest context, que l’arribada del ferrocarril a la Creu Alta ha de ser una fita més de la nostra història personal i col•lectiva i del desenvolupament del barri que, ara sí, disposarà de pràcticament tots els serveis i de totes les condicions que són necessàries per fer del nostre barri un punt de la ciutat amable, acollidor, dinàmic i creatiu.

Que tinguem i que passem una molt bona Festa Major.

Publicat al número 24 de Diari de la Creu Alta. Una publicació que té com a característica principal el fet d’aparèixer una sola vegada a l’any i sempre en motiu de la Festa Major del barri (9-12 de juny de 2011).