Un bon amic i company de professió m’escriu. Ho fa arran el meu article de la setmana passada en el qual reflexionava sobre els valors vinculats als conceptes civisme i respecte que tan poc predicament tenen en la nostra societat. Ell, el meu amic, em fa notar que als valors que citava hauria d’haver-hi afegit els que tenen a veure amb l’ètica periodística. Té raó, atès que si bé jo feia referència en el meu article als periodistes i als mitjans de comunicació com a actors que juguen un paper destacat quant a valors inherents al civisme i al respecte a l’altre, no en feia cap d’explícita a l’ètica periodística que, per cert, sembla que també és un valor que cotitza a la baixa. M’hi he referit en altres ocasions i ho torno a fer ara a despit que sóc conscient que corro el risc de ser mal interpretat: el periodisme d’avui queda lluny d’aquell periodisme en el que l’ètica i les bones pràctiques professionals ocupen un lloc preeminent. Va ser l’any 1992 quan el Col·legi de Periodistes de Catalunya –que llavors presidia el degà Josep Pernau— proclamava el codi deontològic de la professió com a instrument per contribuir “a la defensa d’uns mitjans de comunicació lliures i responsables, en el marc d’una societat plural i democràtica”. Anys més tard, el 1997, naixia el Consell de la Informació de Catalunya (CIC) per vetllar per l’acompliment dels principis d’ètica professional continguts en el codi i arbitrar i resoldre els casos de queixa que li poguessin arribar per possibles vulneracions dels principis deontològics de la professió.
Però les coses són com són i la realitat continua essent molt tossuda. I el cert és que el codi ètic del qual els periodistes ens vàrem dotar està ple de recomanacions que en la pràctica professional de cada dia sovint acabem oblidant. Segurament perquè els periodistes, en part arran la triple crisi que ens afecta (l’econòmica, però també l’empresarial i la tecnològica) estem excessivament pressionats per mantenir l’audiència i ‘informar’ de tot abans que no ho faci ningú sense disposar del temps necessari per pensar en calma i sobretot verificar la veracitat de les informacions que ens disposem a difondre. I com diuen els castellans ‘aquellos polvos estos lodos’, o el què és el mateix els biaixos i paranys en què caiem periodistes i mitjans de comunicació i dels que no sempre en som –o no en volem ser– suficientment conscients. Sabem que d’humans és equivocar-se. Però també que d’humans i de savis és reconèixer l’error i rectificar. Perquè la qüestió a hores d’ara ja no rau en sí els periodistes i els mitjans de comunicació ens equivoquem o no, sinó més aviat si ens preguntem en relació a si complim amb el dret que assisteix a la ciutadania de tenir accés a una informació veraç.
Un dels handicaps que patim periodistes i mitjans de comunicació és que hem deixat de ser en gran part referents informatius i en ocasions fins i tot hem passat a ser sense adonar-nos-en una balda més de les xarxes socials. Ens hem oblidat –certament uns més que no pas d’altres– que el nostre deure és difondre, tal com resa l’article 2n del Codi deontològic, “informacions fonamentades, evitant en tot cas afirmacions o dades imprecises i sense base suficient que puguin lesionar o menysprear la dignitat de les persones i provocar dany o descrèdit injustificat a institucions i entitats públiques i privades, així com la utilització d’expressions o qualificatius injuriosos”.
Però tampoc no cal que ens flagel·lem més del què toca perquè no tota la ‘culpa’ és atribuïble als periodistes i als mitjans de comunicació. L’article 52 de l’Estatut de Catalunya estableix que els poders públics han de “promoure les condicions per garantir el dret a la informació i rebre dels mitjans de comunicació una informació veraç i uns continguts que respectin la dignitat de les persones i el pluralisme polític, social, cultural i religiós. En el cas dels mitjans de comunicació de titularitat pública la informació també ha d’ésser neutral”. Calen més comentaris?
Publicat a Diari de Sabadell i a Paios, el 9 d’abril de 2015
L’últim llibre del Umberto Eco toca aquest tema.
Tens tota la raó, Joan. Però deixa’m fer-te una puntualització que em sembla molt important: NO TENIM MITJANS PÚBLICS.
Els anomenats mitjans públics ho són de titularitat de l’Administració, però no ho són quant a la gestió. Aleshores, que quedi ben clar que els mitjans públics són gestionats per una “empresa” política, enlloc de per una empresa econòmica privada. Com a tals obeeixen les directrius i els interessos dels qui estan controlant el negoci polític i, per tant, les seves rendibilitats són, enlloc de calés, vots. A Catalunya, a Madrid, a Andalusia, a Galícia, a Euskadi…
I això serà així mentre als Consells d’Administració dels mitjans de titularitat pública no hi estiguin representats, a més del ventall parlamentari, els sindicats, les associacions professionals, d’espectadors, veïnals, culturals, de les arts escèniques…
I, amb la crisi pel mig més encara, els professionals que hi treballen s’amotllen a la ideologia-directriu de la direcció, ja sia per metamorfosi, per censura del cap de torn o per autocensura…
Per tant, parlar i treballar sobre l’ètica periodística és una feina que no s’acaba mai, com el que lluita per la felicitat. I t’ho dic en un dia de tristor personal i professional. El dia que ens ha deixat l’amic, veí i referent professional, Xavier Vinader, amb qui vam compartir la transició política a Sabadell en els nostres inicis professionals.