Sortosament ningú no s’ha rentat les mans i entitats i institucions sabadellenques han treballat plegades per tal de fer justícia al treball d’uns joves afeccionats que, en temps de dificultats, van erigir-se en precursors del teatre modern a Sabadell. Uns joves actors que s’agrupaven entorn el Quadre Escènic de la Puríssima Concepció. Des d’abans d’ahir, els amants de l’art de Talia en general i els sabadellencs en particular, tenen ocasió de descobrir –o de redescobrir– una part cabdal de la història de la cultura sabadellenca a través de l’exposició que s’exhibeix a la Caixa d’Estalvis de Sabadell i dels diversos actes programats arran dels 50 anys des de la primera posada en escena del text dramàtic Ponç Pilat. I és que l’obra que Francesca Forrellad havia escrit, ha estat la causa i l’excusa mitjançant la qual recuperar passatges i paisatges ciutadans pretèrits; de quan el Quadre Escènic de la Puríssima va endinsar-se en el descobriment de camins teatrals nous, experimentant amb noves possibilitats escèniques. Tot plegat des del petit local que s’aixecava a la part del darrera de la finca que llavors acollia la popular “Americana” (alhora seu del Centre Parroquial de la Puríssima Concepció) en la cèntrica Via de Massagué de la qual se celebra ara, casualment, el seu primer centenari.

Sense aquell Ponç Pilat, i sense l’esforç d’aquells joves, l’evolució teatral sabadellenca no hauria estat possible. Benvinguda sigui, doncs, l’ocasió de poder-ne fer memòria. Val la pena no desaprofitar-la…

Publicat a El 9 Nou, el 10 de maig de 2001