En temps de dificultats costa potser encara més d’entendre la tendència que es dona de posar damunt la taula nous projectes polítics amb els quals comparèixer davant la ciutadania. Dilluns passat s’apuntava la possibilitat que un nou projecte polític, encapçalat en aquesta ocasió per Montserrat Nebrera, prengués cos a Catalunya de cara a les properes eleccions. Qui sap si la reacció de Nebrera al deixar el Partit Popular posa de relleu que quan ella va ingressar a les files populars de la mà de Josep Piqué, estava convençuda que se li reservaven alts designis dins el partit que mai no es van acabar de complir. I és que quan Nebrera va aterrar al PPC hi havia un cert convenciment que la nouvinguda seria com una mena de talismà que permetés renovar el partit i capturar no-sé-quants-vots. Però no va ser així. Piqué va fer mutis pel foro i les aspiracions de Nebrera no van trigar a topar amb l’aparell de sempre i Alicia Sánchez-Camacho va acabar per tallar-li les ales. Davant això la rebotada de Nebrera ha estat contundent. Ha escrit un llibre –que no deixa precisament en bon lloc els populars– i ha anunciat la seva intenció de liderar un nou projecte polític lliberal i conservador. A aquest pas, la dreta catalana pot acabar disposant de més ofertes polítiques que no pas l’esquerra mateixa, on les sopes de lletres acostumen a ser més habituals. I si el març de 2006 naixia Ciutadans de Catalunya, ara se sumarà a la nòmina política un nou projecte. Això sense tenir en compte que la Unió Progrés i Democràcia de Rosa Díez té la intenció de presentar-se a eleccions per fer-se un lloc també al Parlament de Catalunya.
Clar que si la dreta veu com el risc de diversificació de la seva oferta política creix amb propostes on els matisos són difícils de captar per l’electorat en la majoria dels casos, l’esquerra no es queda pas enrere. D’aquesta manera és molt possible que en les properes eleccions autonòmiques i municipals es compti amb la presència d’una nova formació política: el Reagrupament que neix d’una escissió d’ERC liderada per Joan Carretero. Un personatge, aquest darrer, que havia estat alcalde de Puigcerdà i conseller de Governació i d’Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya en el primer govern tripartit presidit per Pasqual Maragall. Amb la proposta sobiranista de Carretero seran dos els projectes polítics que a Catalunya es disputaran l’electorat independentista. Així –i com aquell qui diu gairebé sense adonar-se’n i per descomptat sense voler-ho–, les noves formacions polítiques poder acabar afavorint els partits que tradicionalment disposen d’un suport electoral major gràcies als efectes de la Llei de Hont que regeix a l’hora d’adjudicar els escons. Una Llei que castiga ostensiblement les opcions minoritàries i premia amb escreix a les que obtenen més vots.
Per dir-ho clar i català: el projecte polític que encapçalarà Nebrera i la possible compareixença electoral del partit de Rosa Díaz, acabarà perjudicant el PPC d’Alicia Sánchez-Camacho que fins ara era la única oferta política de la dreta espanyola i a qui, previsiblement, les noves ofertes restaran vots. De la mateixa manera, per l’esquerra, el fet que Joan Carretero encapçali un projecte polític vinculat a l’independentisme català acabarà per restar vots a l’ERC que lidera Puigcercós. El més preocupant, però, és que en tots aquest casos de nous projectes polítics, hauran estat els protagonismes personals de qui lidera cadascun dels projectes els que s’hauran imposat a les idees i al pragmatisme que sempre hauria de presidir la política.
Sigui com sigui, mentre l’oferta política s’incrementi i no es modifiqui l’actual llei electoral, les formacions amb menys suport ho tindran malament per fer-se amb un nombre raonable d’escons. Per contra, contribuiran en principi, a augmentar les possibilitats i les expectatives electorals del partit o de la coalició que disposi d’un electorat més ampli i més fidel. I si acceptem que una de les bases sobre les quals la democràcia se sustenta és la de l’alternança en l’exercici del poder, difícil serà que per aquest camí d’augmentar ofertes polítiques, aquesta alternança sigui possible.
Publicat a Diari de Sabadell, el 22 d’octubre de 2009
¿Desde cuando UPyD es de derechas?
Todo depende del punto de observación. ¿No crees?
Joan, llegint el teu article, he estat pensant que la gent va molt despistada, està confosa. Quan fa un temps tenien una seguretat en un partit, ara ja no la tenen. Aquest article del dirari de Girona m’ha agradat. A veure que en penses tu:
“Ser d´esquerres o ser de dretes
JORDI SERRANO BLANQUER. Hi ha un gran corrent d’opinió a Catalunya que creu que no cal que en política es digui que es fa política d’esquerres, que essent els continguts d’esquerres ja n’hi ha prou. Podeu argüir que les de dretes fan el mateix, fan polítiques de dretes però no ho diuen. Teniu raó, el problema de la dreta és que no ho pot dir perquè aquí hem tingut una dictadura de dretes durant quaranta anys i a més es relaciona dretes amb polítiques d’anorreament de Catalunya.
Però per què s’amaga l’esquerra quan va protagonitzar la resistència de classe i nacional a una dictadura brutal? És un misteri. He estat pensant una mica, si és que això en un home és possible, en aquesta qüestió.
Si a la gent se li diu “augmentarem els impostos per augmentar les pensions, la qualitat de l’ensenyament i les polítiques de salut”, el 90% hi estarà d’acord, menys, és clar, el 5% de rics i un 5% d’estúpids. Ara bé, si diem “augmentarem els impostos directes i disminuirem els indirectes” la major part de gent no ho sabrà diferenciar d'”augmentarem els impostos indirectes i disminuirem els directes”. El mateix passarà si diem “gravarem preferentment les rendes del capital i abaixarem els impostos a les rendes del treball”. No pot ser que aquells que guanyen calés especulant paguin un 18% d’impostos (si no tenen els diners a Suïssa) mentre els mileuristes paguen un 22% Com pots saber que construir escoles bressol públiques subvencionades és fer polítiques socialdemòcrates i donar 2.500 euros per fill polítiques democratacristianes?
És a dir, si diem que farem polítiques d’esquerres la major part del poble hi estarà d’acord, perquè quan es parla clar la gent ho entén. El problema és que si preguntes “vols que augmentem els impostos?” llavors la resposta és clara.
Hi ha una gran diferència entre fer polítiques de dretes i polítiques d’esquerres. Però és necessari que per poder-ho diferenciar la gent faci dos màsters, un en polítiques fiscals i un altre en diferenciació d’eufemismes? Francament no cal. Qui diu que no és possible fer polítiques d’esquerres? Fer polítiques d’esquerres vol dir, o hauria de voler dir, governar per la majoria del poble. Però potser que comencem per explicar-ho bé i de forma fàcil.”
Hola Imma,
Resulta que l’article que adjuntes (i amb el qual estic pràcticament d’acord amb tot), és un vell conegut meu sabadellenc i, a més, del meu barri… Com pots veure, el món és com un mocador…
Petonets!
Joan
Seguimos queriendo hacer bipartidismo o agrupar a los colectivos. Rosa Diez, que yo sepa, no es precisamente de derechas, ¿o la igualas a Rajoy?
No. En absoluto. Que yo piense que el UPyD desarrolla una política desde mi punto de visat de derechas, no implica que compare –me guarde Dios– Rosa Díez con Rajoy. De entre muchas otras razones porque considero que el PP es un partido muy de derechas y gran defensor de un nacionalismo español de “rancio abolengo”…